Translate

lördag 22 september 2012

Borgvattnets Prästgård - en plats med entitetkontinuitet



Spökturism som har blivit allt vanligare de senaste åren, sker på platser med entitetkontinuitet (platsbunden entitetkontinuitet = "Hemsökta platser"). De gånger jag har varit på Borgvattnets prästgård som är känt för sin spökturism, har varit mycket olika. Den första gången kom vi inte fram förens kl. 01.00 på natten och därför bara sov och åkte tidigt på morgonen. Totalt misslyckad resa. Den andra gången åkte vi dit i tid, eftersom att jag nu visste att det var rätt svårt att hitta fram i de jämtländska skogarna. Vi hade bokat rum för två dagar i prästgården för att kunna "boa in oss lite".
Hände det något när vi var där kanske du som läsare undrar? Man har trotts allt både hört att det är helt "tomt" på upplevelser samt att en del har upplevelser som slutar med att de springer ut från huset för att inte återvända. Jo, jag vet. Nu tog jag upp två ytterligheter, ofta ligger människors upplevelser någonstans mitt emellan.

Men för vår del kan jag säga att vistelsen på Borgvattnets prästgård de två dagarna var över förväntan. Vi var inte själva där, utan även en familj med två tonårsflickor, vilket troligtvis var orsaken till diverse upplevelser.

En del av sakerna som vi upplevde där var att lampor tändes och släktes vid upprepade tillfällen (alltid när tonårsflickorna var närvarande). Det hördes tydliga steg nedför trappan och in i vardagsrummet (huset knarrar väldigt mycket och det är tunna väggar, så man hör allt mycket tydligt), min annars perfekt fungerande kamera räknande bildantalet baklänges och tömdes snabbt på batteri, samt en hel del andra saker.
Vad berodde upplevelserna på? Var det andar eller var det inbillning? Eftersom att jag inte kan säga att jag personligen tror på andar eller spöken, är min tolkning att det hade andra förklaringar. Dock skall det nämnas att jag hade en hög förväntan eller förhoppning på att ha mystika upplevelser som kanske de flesta som åker dit har.

Jag vill istället förklara våra upplevelser med något som jag kallar för ”grundstimuli”. Grundstimuli är utmärkande för platser med entitetkontinuitet och verkar vara nödvändigt för att upplevelser skall ske. Grundstimuli kan förstås som någon form av platsminne och/eller psykisk avtryck, i egenskap av en säregen atmosfär som verkar som ett sublimt stimuli. Enligt teorier om platsminnen kan känslor och tankar bli kvar i den lokala omgivningen. Om kvarvarande psykiska avtryck är orsaken till den säregna atmosfären, kan det förväntas att äldre hus har ”hög” platsbunden entitetkontinuitet (dvs. det sker många och intensiva upplevelser på platsen), eftersom det troligtvis har utspelats många traumatiska och/eller känslosamma upplevelser på platsen. Även om många hus med entitetkontinuitet förefaller vara äldre, finns det även platsbunden entitetkontinuitet på andra platser, till exempel fartyg, nybyggda hus samt platser i skogen där människor vanligtvis inte vistas. Likaså är det även många äldre hus som inte har platsbunden entitetkontinuitet.

Ett förändrat medvetandetillstånd underlättar för entitetupplevelser och höjer upplevarens känslighet. Den förhöjda känsligheten kan underlätta för fler och/eller starkare upplevelser - och skapar en upplevelsespiral (som kan leda till ytterligare fler och starkare upplevelser). Upplevelser kan enligt det här synsättet generera nya upplevelser och underlätta för att nya upplevelser ska ske. På platser där många olika personer vistas och har upplevelser (t.ex. hotell, allmänna byggnader eller äldre hus), får en ”högre grad” av entitetkontinuitet. Det vill säga, det sker fler och starkare upplevelser där än på platser med en ”lägre grad” av entitetkontinuitet, där det oftast inte vistas människor eller har vistats människor som kan generera nya upplevelser (Hemsökta platser? En religionspsykologisk tolkning av platsbunden entitetkontinuitet, S. Duppils, 2010). 

Besökares eventuella upplevelser kan enligt det här synsättet förstärka den platsbundna entitetkontinuiteten och generera nya upplevelser, vilket gör att graden av entitetkontinuitet kan variera på olika platser. Till exempel kan hus som människor besöker enbart för att det har platsbunden entitetkontinuitet (som vid Ghost Hunting eller Spökturism), få högre entitetkontinuitet. En sådan plats kan vara just Borgvattnets prästgård, vilket i så fall skulle kunna förklara våra upplevelser.

Borgvattnets Prästgård är ett ställe jag rekommenderar på grund av den mystika atmosfären, den underliga lilla byn - och inte att förakta den närliggande Köttsjön och Färsån - som ger stället en än mer mystik atmosfär med sina speciella namn.

2 kommentarer:

  1. Kära Sara, du skriver

    "Grundstimuli kan förstås som någon form av platsminne och/eller psykisk avtryck, i egenskap av en säregen atmosfär som verkar som ett sublimt stimuli. Enligt teorier om platsminnen kan känslor och tankar bli kvar i den lokala omgivningen."
    --------------------------
    Det här är alldeles för vag och spekulativ som grund för en påstådd "entitetskontinuitet", både i ontologiska och kognitiva termer.
    Ännu mindre kan man försöka sig på en gradering av intensiteten av dessa manifestationer.
    - Hur definierar du "entitet" i förhållande till ett "minne"?
    - Varför är tonårsflickor speciellt relevanta i sammanghanget?
    - Finns det verifierbara och protokollförda observationer av dessa manifestationer, eller finns det bara anekdoter och berättelser att gå efter?
    ..... ja, frågorna hopar sig

    Vänliga hälnningar från Juanki

    SvaraRadera
  2. Hej Juanki!

    Begreppet "entitetkontinuitet" bygger på upprepade upplevelser på samma plats som av upplevaren tolkas vara orsakade av en eller flera entiteter. Begreppet entitet syftar i detta fall till den engelska betydelsen av "okänt väsen", då upplevelsen av VAD som orsakar upplevelsen, dvs den av upplevaren tolkade entiteten, kan röra sig om olika slags väsen. Det en upplever vara en manlig ande, kan en annan uppleva vara en kvinnlig ande eller en hustomte.

    "Ännu mindre kan man försöka sig på en gradering av intensiteten av dessa manifestationer."
    Nog kan man försöka sig på en gradering av intensiteten allt Juanki ;)

    "Hur definierar du "entitet" i förhållande till ett "minne"?"
    En upplevelse av en (eller flera) entitet(er)är i det här sammanhanget en personlig subjektiv upplevelse som är baserad på en omedveten tolkning av sublim stimuli i omgivningen, vilket utgörs av en säregen atmosfär (dvs. grundstimuli).

    "Finns det verifierbara och protokollförda observationer av dessa manifestationer, eller finns det bara anekdoter och berättelser att gå efter?"
    Absolut finns det! Men jag skulle inte välja att kalla det för manifestationer, utan personliga upplevelser.

    "..... ja, frågorna hopar sig"
    Ja, visst gör det Juanki, det är det som är så spännande med den här typen av supranormala upplevelser! Man får alltid fler frågor än svar, hur mycket man än studerar ämnet :) Har du läst min bok "Hemsökta platser? en religionspsykologisk tolkning av platsbunden entitetkontinuitet" som gavs ut i serien Religionsvetenskapliga studier från Högskolan i Gävle? Du kanske skulle finna den intressant ;)

    Hoppas att allt är bra med dig och de dina!

    Kram

    Sara





    SvaraRadera