Translate

tisdag 6 mars 2012

En del ser demoner där de önskar - till och med i barn

Det har varit med stor avsmak och sorg jag har läst i tidningarna om hur en tolvårig flicka (som nu är fjorton år) har blivit torterad av sin pappa, styvmamma och pastor för att "driva ut" demoner eller onda andar som de trodde att hon hade i sig. Jag har dragit mig för att skriva om den här händelsen på Skymningsvärldar, för jag vet ärligt talat inte var jag ska börja...

Ska man först tala om det oerhörda sveket som hennes föräldrar utsatt henne för när de tortera och förnedrade henne?
Hur hon någonsin ska kunna känna tillit till en vuxen igen?
Eller ska man fråga sig varför myndigheter inte har insyn i karismatiska församlingar,
där man vet att exorcism av menade demoner faktiskt kan förekomma - och förekommer?
Kanske borde man samtidigt fråga myndigheterna hur The River, som församlingen heter som flickans föräldrar var med i, har fått driva ett behandlingshem för ungdomar när de visste att det var en karismatisk församling som drev den? Sker såna saker ofta? Hur har ungdomarna haft det under sin rehabilitering? Är det någon som har följt upp det och frågat dem?

De som känner mig vet att jag är mycket noga med att människor ska få utöva den religion eller tro som de önskar och att deras livssyn ska respekteras. - dock är det under förutsättningen att ingen skadas, inte på något sätt - och allra minst barn!

Vid ett annat tillfälle kommer jag att skriva mer om det här med exorcism och om människors olika uppfattningar om VAD entitetupplevelser är (dvs. upplevelser av andar, väsen).

Jag vill avsluta detta inlägg med att berömma modet hos den lilla tjejen som berättade om vad hon utsattes för. Jag hoppas verkligen att andra inspireras av hennes mod och vågar säga ifrån när de själva eller någon annan utsätts för övergrepp eller far illa.

Lycka till i livet lilla modiga flicka. Jag hoppas att du någon gång kan lägga det här bakom dig och få ett långt och lyckligt liv!

2 kommentarer:

  1. Så den här trosuppfattningen är det alltså helt ok att kritisera men inte brister i påstått mediumskap?
    Rama gärna in det i en historie-lektion.

    /kram

    SvaraRadera
  2. Hej Håkan! Det är rätt stor skillnad på medium och på människor som förnedrar och torterar barn (eller vuxna). Tycker inte du det?

    Vänligen
    Sara

    SvaraRadera