Herr Sturmark är en man som inte viker sig så lätt i konflikter. Med en   självsäker (?) attityd jämnar han människor som har en annorlunda  livsåskådning än han, med marken. Även om det betyder att han titt som  tätt måste ta hjälp av sin talande gröna groda. Sturmark verkar rätt  obekymrad över det mesta i livet, dock är det något som bekymrar honom.
Vad är det då som ger honom och (troligtvis) även de andra nyateisterna extra mycket rynkor i förtid?
Är det?: 
- Faktumet att vi lever i en tid där människor söker olika former av andlighet och passar in det i sin livsåskådning?
- Att tron på andar faktiskt ÄR en livsåskådning (till skillnad mot vad herr Sturmark  nyligen hävdade i Aftonbladet)?
- Att ca 50% av Europas befolkning tror på andar, andra entiteter och paranormala fenomen?
Nej,  troligtvis inget av ovanstående för det väljer nog herr Sturmark att  inte bry sig om, inte så länge som han har sin gröna talande groda att  argumentera om (eller med).
Det som verkligen bekymrar herr Sturmark är: "Seglora smedjas förakt mot andra livsåskådningar" (http://www.sturmark.se/?p=1011).
Sturmark är djup bekymrad och illa berörd över hur tankesmedjan Seglora "attackerar oss sekulära humanister"
Herr Sturmark skriver bl.a. om sina bekymmer att:
- "Det är förstås förståeligt att inte alla kan veta vad den sekulärhumanistiska livsåskådningen faktiskt står för."
- "Det  är förstås tröstlöst att försöka försvara sig mot alla osakliga   påståenden, men i grunden är det mycket obehagligt att vi som har en   annan livsåskådning än Seglora smedjas vänner har, så fördomsfullt och   förenklat angrips på detta sätt."
- "Vart tog respekten och toleransen för andra livsåskådningar vägen?"
- "De ser humanismen som en konkurrerande livsåskådning som de helt enkelt inte tolererar."
- "Jag  har sedan en tid insett att dessa debattörer faktiskt inte är   intresserade av att förstå det sekulärhumanistiska perspektivet."
Så,  det som verkligen bekymrar herr Sturmark (och troligtvis andra  nyateister) är att hans valda livsåskådning blir ifrågasatt. Citaten som  jag har valt ut från Sturmarks text, syftar till att visa på det smått  ironiska i det som bekymrar honom. Han skulle nog (kanske) se det om han  bytte ut ordet "sekulärhumanister" i sin text, mot "spiritualister",  "kristna" eller "muslimer"...
Förstår verkligen inte herr Sturmark  att det är samma reflektioner ställs av de personer som han och hans  gelikar attackerar för deras valda livsåskådning?
Ett vänligt,  men ändå lite halvbestämt råd, från mig till alla nyateister - Försök  att använda empati och inlevelseförmåga när ni ifrågasätter andras  livsåskådningar. Som du (ni) läste var det inte uppskattat av herr  Sturmark att få sin livsåskådning ifrågasatt - var vänlig och reflektera  över det och visa ödmjukhet och respekt för människor som ser  verkligheten annorlunda än vad du (ni) gör.
Jag ser också ironin du pekar ut, det är inte så snyggt.
SvaraRaderaJag känner inte herr Sturmark men jag tror att hans bekymmer kan bero på att många inom den åskådningen han kritiserar utnyttjar människors, ofta svaga, sökande människors, tro till att tjäna pengar. Se Terry Evans bluffmakeri kring de dödas andar som drar in miljoner. Du som vet hur man forskar skulle väl kunna bidra med lite regelrätt forskning kring Terry?
Tyvärr forskar jag inte om medium Standuplars, dock finns det andra som gör det. Jag ska tala om dina synpunkter för dem.
SvaraRaderaVänligen
Sara
Du själv, som person inte forskare, ser inte Terrys bluffmakeri som något problem?
SvaraRaderaSjälvklart går det bra att konstatera saker som att "tron på andar faktiskt ÄR en livsåskådning", men detta är sedan något som faktiskt behöver styrkas.
SvaraRaderaVad i denna tro är det som gör tron till en livsåskådning?
Standuplars. Jag ser många mediums agerande som ett problem - när syftet med andlig förmedling (eller något annat) slår över till att enbart handla om pengar är det naturligtvis inte ok.
SvaraRaderaDavbjo, en tro är en livsåskådning. Dock är det problematiskt att kalla det för religion, då det är ett mycket komplext begrepp som nästan alla forskare värderar olika. Många kopplar religion och religiös till etablerade/traditionella (främst abrahamistiska)religioner. Många människor vill inte kopplas ihop med nämnda begrepp då och anser sig inte vara religiösa, eller att det de tror på är en religion. Det beror främst på ett motstånd och missnöje med de dogmatiska trossystem som begreppen kopplas samman med. Om de kallar sig för ngt alls brukar det vara andlig eller troende i vissa fall.
SvaraRadera